Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın 23.05.2018 tarihli Yükseköğretim Yürütme Kurulu Toplantısı’nda, 2547 Sayılı Kanun’un 2880 Sayılı Kanun’la değişik 7/d-2 maddesi uyarınca, Sağlık Bilimleri Fakültesi bünyesinde Bölümün kurulması uygun görülmüştür.
TURKISH/ RUSSIAN/ GERMAN/ PERSIAN/ ARABIC
Gerontoloji Nedir?
Gerontoloji yaşlılık ve yaşlanmanın bilimidir. Gerontoloji, yaşlanma süreçlerine müdahale edebilmenin yollarını aramakta olan bilim dallarından bir tanesidir. Yaşlı nüfusunun, toplam nüfusa oranının her geçen gün arttığı dünyada, yaşlıların yalnızca hastalık nedeniyle sağlık bakımı değil aynı zamanda sosyal hayattan izole ve başkalarına bağımlı olmadan yaşamını sürdürülebilmesi için sosyal yönden desteklenmesi gerekmektedir. Gerontoloji multidisipliner, teorik ve uygulamalı bir bilim dalıdır.
Gerontologların Çalışma Alanları
Gerontolojİ Bölümü mezunları hastaneler, klinikler, bakımevleri, fizik tedavi ve rehabilitasyon merkezleri, bakanlıklar (sağlık, aile ve sosyal politikalar gibi), huzurevleri, aile danışma merkezleri, gündüz bakımevleri, üniversiteler, araştırma merkezleri, yeni hizmet/ürün geliştiren firmalar, sivil toplum kuruluşları, yerel yönetimler ve evde bakım hizmetlerinde çalışmaktadır. Gerontolojide teorik ağırlıklı çalışmalar yapacak bilim insanlarına da ihtiyaç olduğu için, isteyen gerontologlar Yüksek Lisans ve Doktora programlarına katılarak akademik kariyer yapabilirler.
Gerontoloji Bölümü Dersleri
Gerontolojiye Giriş
Psikolojiye Giriş
Tıbbi Biyoloji
Yaşlılık Sosyolojisi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Türk Dili
Kariyer Planlama
İngilizce
Bilgi Teknolojileri Kullanımı
Yaşlanma Biyolojisi
Psikolojik Yaşlanma
Yaşlılarda Akılcı İlaç Kullanımı
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Yaşlanma ve Sağlık Antropolojisi
Yaşlanma ve Yaşlı Sağlığı Planlaması
Temel Tıbbi Beceriler
Mesleki İngilizce
Japonca
Biyogerontoloji Teorileri
Bilim Felsefesi
Yaşlı Hakları
Adli Gerontoloji
Geriatri
Sağlık Ekonomisi
İç Hastalıkları
Sağlık Davranışı ve Sağlık Okuryazarlığı
Deontoloji
Biyodemografi
Yaşlılık ve Eşitsizlik
Muhasebe
Biyoistatistik ve Bilgisayar Uygulamaları
Gerontolojik Rehabilitasyon
İlk Yardım ve Acil Müdahale
Yaşlılık Döneminde Beslenme
Kuşaklar Arası İlişkiler
Dijital Sağlık ve Yapay Zeka
Gerontolojide Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları
Gerontolojide Özel Konular
Gerontolojik Ergoterapi
Bakıma Muhtaçlık ve Yaşlı Bakımı
Toplumsal Duyarlılık ve Katkı Projeleri
Aktif ve Sağlıklı Yaşlanma
Biyolojik Antiaging
Geriatrik Hasta ve Yakınlarına Terapi ve Müdahale
Yaşlılık, Mimari ve Çevre
Yaşlılıkta Eğitim
Bitirme Ödevi
Sosyal Politika ve Yaşlılık
Gerontolojide ve Geriatride Klinik Uygulamalar
Mesleki Uygulama
Gerodontoloji
Yaşlılarda Dil ve Konuşma Bozuklukları
Geriatrik Fizyoterapi
Yaşlılarda Palyatif Bakım
Yaşlı Bakım Kurumları Yönetimi
Mesleki Denetim ve Raporlama
İş Sağlığı ve Güvenliği
Geronteknoloji
Gerontolojik Değerlendirme
Yaşlılarda Terapötik Yaklaşım
İleri Yaşta Hastalıklardan Korunma ve Sağlığın Geliştirilmesi
Çevresel Gerontoloji
Meslek Bilgileri
Meslek Kodu: 2269.13
Meslek Adı: Gerontolog
- Ana Grubu: Profesyonel Meslek Mensupları
- Alt Ana Grubu: Sağlık ile İlgili Profesyonel Meslek Mensupları
- Grubu: Sağlık ile İlgili Diğer Profesyonel Meslek Mensupları
Gereken Minimum Eğitim Düzeyi: Lisans
Ulusal Meslek Standardı Gerontolog Seviye 6
Gerontolojinin Kısa Tarihi
Bilimsel Gerontolojinin ilk dönemlerinde (1. Dünya Savaşı sonrası), öncelikle yaşlanmanın biyolojik boyutları incelenmiştir. 2. Dünya Savaşı’nın ardından sosyal ve psikolojik boyutlarının incelenmesine öncelik verilmiştir. Bugün sosyal, psikolojik, biyolojik ve tıbbi perspektiflerin yanı sıra, yaşlanma olgusu aynı zamanda felsefi, kültürel, tarihsel, teolojik ve ekolojik olmak üzere daha pek çok düzlemde araştırılmaktadır Gerontososyoloji, Gerontopsikoloji, Gerontopsikiyatri gibi yeni bilim kolları ortaya da çıkmıştır. Farklı bilim kolları, kendi alanlarında ve kendi yöntemleriyle yaşlanma olgusunu inceleyip açıklamaya çalışmaktadır. Gerontoloji, bu bilgilerden hareket ederek, yaşlanma süreçlerine müdahale edebilmenin yollarını aramaktadır. Bu yüzden bilimler arası bilim dalı olarak kendini tanımlamaktadır. Gerontolojinin tarihçesiyle ilgili bilgiler Prof. Hans-Werner Wahl (2004) tarafından derlenmiştir (Bkz. Wahl, H.-W. (2004): Entwicklung gerontologischer Forschung, (Pp. 29-48). In A. Kruse & M. Martin (Ed.), Enzyklopädie der Gerontologie. Bern et. al.: Huber).
Akdeniz Üniversitesi Gerontoloji Bölümü, Prof. Dr. phil. habil. İsmail Tufan’ın kuruculuğunda 2006 yılında YÖK kararıyla Akdeniz Ünivesitesi bünyesinde kurulması, Türkiye’de bilim açısından yeni bir dönemin başlangıcıdır. İlk defa yaşlı, yaşlanma ve yaşlılık, biyolojik-tıbbi sınırlılık kapsamının dışına çekilerek, bunun yanı sıra sosyal ve psikolojik bir olgu olarak kabul edilmiştir. Önümüzdeki dönemlerde bunlara yenilerinin eklenmesiyle yaşlanmanın ekonomi, politika, kültür, tarih, felsefe, teoloji gibi pek çok bilim alanıyla bağlantılarının keşfi de beklenen bir gelişmedir.
Gerontoloji bölümünün kuruluş aşamasına gelinceye kadar 15 yıllık sürenin geçmesi gerekmiştir. 1991’de Berlin’de ve sadece etaplarından birini meydana getiren Gerontoloji bölümünün kurulması, bundan sonraki dönemde bu sürecin hız kazanarak devam edeceği anlamına gelmektedir. Fakat bunun için temel koşulların başında, Gerontolojinin Türkiye’de tanınırlığının arttırılması gelmektedir.
Türkiye’ye 1999 yılında taşıdığımız “gerontolojik süreçte” edindiğimiz deneyimlerden biri de Gerontolojinin kavram ve bilim kolu olarak tanınırlığının uzmanlar arasında bile çok düşük düzeyde kaldığı olmuştur. Doğal olarak bu şu soruyu akla getirmiştir: Mademki bilim camiasında bile Gerontolojinin ne olduğunu söyleyebilecek uzman sayısı Türkiye’de bu denli azdır, o zaman üniversiteye hazırlık yapan gençlerden, Gerontoloji öğrenimi görme ya da görmeme kararını vermeleri nasıl beklenebilir? Amerikalı bilim adamı Metehan’ın dediği gibi “fil” kavramını tanımayan insanların fili görmesi mümkün değildir. Bu yüzden Gerontoloji Türkiye’de tanınır hale gelmelidir.
Gerontoloji Bölümü İçin Tarihi Anlar
Ulusal Sosyal ve Uygulamalı Gerontoloji Derneği’nin Kuruluşu: 2004
1. Uluslararası Sosyal ve Uygulamalı Gerontoloji Sempozyumu: 2005
Bölüm Kuruluşu: 2006
Eğitim ve öğretime başlaması: 2009
İlk Mezun verme: 2013
Gerontologlar Derneği Kuruluşu: 2016
Sağlık Bilimleri Fakültesine Geçiş: 2018
Kamuda ilk istihdam: 21 Kasım 2019
YLYS’ye Gerontoloji Bölümünün eklenmesi: 2019
Logomuz
Bir şeyi tanıtmanın yollarından biri de sembollerden yararlanmaktadır. Bu mantık takip edilerek Akdeniz Üniversitesi Gerontoloji bölümünün bir ambleme ihtiyacının olduğu düşüncesi doğmuştur. Bunun hayata geçirilmesi ise 2001 yılına rastlar. Amblemimiz o yıl tarafımızdan tasarlanmıştır, ama o dönemde Gerontoloji bölümü kurulmadığı için amblem ileride kullanmak üzere bir kenarda tutulmuştur. Daha sonra YÖK mevzuatı şu soruya cevap verebilmek amacıyla incelenmeye başlanmıştır: Acaba YÖK üniversite bölümlerine amblem kullanma konusunda bir yetki veriyor mu ya da buna bir yasak koyuyor mu? Yüksek Öğretim Kurumu mevzuatında bir bölümün amblemi olamaz veya olabilir ibaresine rastlanılmamıştır. Dolayısıyla bu açıdan bağlayıcı bir kural yoktur. Bu da bölümlere, kendilerine ait bir ambleme sahip olma olanağı sunmaktadır. AÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Gerontoloji Bölümü bu olanaktan faydalanıp amblemini patent altına alarak kullanmaya başlamıştır. İlk defa bir bölümün bir amblem kullanması her yenilikte olduğu gibi yadırganıyor olabilir, ama kanımızca bu diğer bölümlere de örnek teşkil eden bir girişim olarak kabul edilmelidir.
AÜ Gerontoloji Bölümünün sarı-kavuniçi fon üzerine oturtulmuş, içinde kuruluş yılı olan “2006” yazan mavi bir laleden oluşan amblemi sırf “tanıtım” amaçlı değildir. Sembollerin dışarından algılanamayan derin anlamlarını da dikkate alarak, amblemimizde bizi motive eden vizyonlarımızı, misyonlarımızı ve etik ideallerimizi de algılıyor, bunları personelimize, öğrencilerimize ve toplum geneline aşılamak istiyoruz. Çünkü sözlü ya da sözsüz davranışlarımızın hepsi, gözlemlenebilen insani eylemlerdir ve pek çok özelliğinin yanı sıra sembolik anlamları olduğu için jestlerden “manidar” sembollere kadar her şeyi yorumlarız. Üzerinde yaşadığımız dünyayı, içinde yaşadığımız toplumu, hedeflere yönelik girişimler ile biçimlendirmeye çalışırken uğraşlarımıza daima sembolik kaliteler biçerek, yorumlarımıza dayanan ufkumuzu genişletmeye çalışırız (Soeffner, 2007, S.166). Bu yüzden Gerontoloji alanındaki çabalarımızı, amaçlarımızı ve ideal oldukları için belki hiçbir zaman erişemeyeceğimiz vizyonlarımızı bize ve başkalarına anımsatabilecek, yeni yorumlarla bireysel ve toplumsal ufkumuzun genişlemesine yardımcı olabilecek girişimlere ve sembollere sadece Gerontoloji de değil, toplum genelinde ihtiyaç olduğuna inanmaktayız.
Logomuz Prof. Dr. phil. habil. İsmail Tufan tarafından hazırlanmış ve üniversitemiz tarafından da ismi tescillenmiştir.
- Soeffner, H.-G. Sozialwissenschaftliche Hermeneutik, U.Flick, E. von Kardorff & I. Steinke, Qualitative Forschung. Ein Handbuch. 5. Aufl., Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, (2007), Pp. 164 – 174.
Logoyu Görüntülemek İçin Tıklayınız.
Son güncelleme : 28.04.2025 15:26:32